Stát ve 3. tisíciletí – kniha vládnoucího knížete z Liechtensteinu

20. 03. 2013 20:09:00
Autorem této 197 stránkové knihy z roku 2011 je současný vládnoucí kníže a podnikatel Hans-Adam II, který v ní popisuje svůj pohled na ideální strukturu státní správy. Na základě historických rodinných státnických zkušeností a jeho vlastních ze soukromého sektoru navrhuje, aby se stát stál servisním centrem, které slouží občanům. Měl by předat co nejvíce činností do regionů a komerční sféry a to minimum nezbytného co by vykonával musí vykonávat efektivně a průhledně s pomocí auditů a kontrol.

V první části knihy otevřeně seznamuje čtenáře se svým pohledem na dějinné události a zajímavě upozorňuje na nejrůznější historické příčiny a z toho plynoucí důsledky ovlivňující formu státní správy vybraných států.

Zajímavé citace z této první části knihy Stát ve třetím tisíciletí:

- Svébytnost jednotlivých zemí federace (USA) se obzvláště v počáteční fázi podobala suverénním státům. Občanská válka v 19. století, obě světové války ve 20. století a centralizační tendence federálních úřadů ve Washingtonu v uplynulých desetiletích tuto svébytnost značně okleštily. Nepřesahuje nyní hranici obvyklou i v Evropě, snad s výjimkou Švýcarska.

- Bylo by jistě možné namítnout, že voliči (v zastupitelské či nepřímé demokracii) nevolí neznámou osobnost, ale volební program, který kandidáta zavazuje. Volební programy moderních politických stran se však často příliš neliší od reklamních letáků automobilek. Kupec auta má však vymahatelné právo, že technické parametry zvoleného auta uvedené v reklamním letáku budou odpovídat skutečnosti. Zklamanému voliči zbývá pouze možnost odevzdat svůj hlas po několika letech v následujících volbách jiné straně. Kdo se pokouší obhajovat nepřímou demokracii důvěryhodností volebních programů, zpochybňuje důvěryhodnost nepřímé demokracie jako takové.

- Demokracie v nejmenších politických jednotkách (obcích) je myslitelná, pouze pokud voliči za tuto jednotku mají i jasné rozhodovací pravomoci v oblasti financí. V silném centralizovaném státě, ve kterém nejmenší politické jednotky pouze přijímají příkazy a almužny, se demokratický stát dříve nebo později zadusí.

- Ve Švýcarsku obvyklá povinná referenda na státní úrovni nebyla do lichtenštejnské ústavy převzata – vedou totiž, jak jsme již zmínili, k tomu, že lid hlasuje i o otázkách, které ho nezajímají. Pokud v Lichtenštejnsku část obyvatelstva nesouhlasí s rozhodnutím parlamentu, může tisíc voličů nebo pět procent z nich požadovat ve třicetidenní lhůtě referendum. Kníže nebo hlava státu potvrzuje svým podpisem platnost zákona nebo změnu ústavy až po uběhnutí této tzv. lhůty referenda. Na rozdíl od švýcarského modelu byla v tomto smyslu rozšířena i tzv. lidová iniciativa, tzn. právo lidu iniciovat změnu zákona nebo ústavy. Zatímco ve Švýcarsku je možná na státní úrovni pouze ústavní iniciativa, mají Lichtenštejnci právo i na změnu zákonů.

- Demokracie a právo na sebeurčení jsou vzájemně propojeny a není možné je od sebe snadno oddělit...Pokud souhlasíme s demokratickým principem, nemůžeme odmítnout právo na sebeurčení...Jsou ovšem Baskové a Kurdové národem? A jsou jím Švýcaři nebo Lichtenštejnci?

- Ve většině demokracií se politické stranické spektrum dělí na levici a pravici. Pravice je nacionalistická a levice zaměřená spíše sociálně. Strany ve středu se pokoušejí hrát obě tyto role. Až na řídké výjimky nikdo nepostřehl, že nacionalismus a socialismus jsou pouze rubem a lícem stejné bezcenné mince, jejíž ražba se v době globalizace pomalu ztrácí pod nánosem rzi. Nacionalismus-socialismus je adresa politické slepé uličky, která vede pouze zprava doleva nebo v opačném směru, nikdy však vpřed do budoucnosti. Nacionalismus se socialismem rozdělily lidstvo na národy a třídy, které proti sobě bojují.

- Národ jako akcionář státu? Volby jako valná hromada akcionářů, ve kterém národ každé čtyři roky rozhoduje, zda představenstvu reprezentovanému vládou vysloví důvěru? Jsou referenda o daních nebo výdajích podobná hlasováním o dividendové politice, přesunu kapitálu nebo jiným zásadním rozhodnutím, která jsou podle statutu vyhrazena vlané hromadě akcionářů? Srovnání moderního demokratického státu v době globalizace s akciovou společností je nasnadě, přesto však není správné.

V druhé části knihy, tzn. od 10. kapitoly „Stát budoucnosti“ začne být kniha dle mého názoru více zajímavější. A to především z hlediska inspirace pro praktické návrhy pro změnu současného stavu státní správy nejen v ČR. Zajímavé citace z této části knihy:

- Od občana je požadováno, aby znal všechny předpisy a pokud se jich nedrží, může být potrestán, zcela v souladu s mottem „neznalost neomlouvá“. K tomu přistupuje ještě skutečnost, že si předpisy částečně protiřečí. Pokud se soukromá nebo právní osoba drží jednoho předpisu, může porušovat jiný. Dokonce i soudci, advokáti a státní správa ztratili přehled, nemluvě o parlamentu. Zákony a právní předpisy mimoto velmi často podléhají změnám a jsou formulovány příliš komplikovaně a odborně, takže jim běžný občan může těžko porozumět.

- Pro většinu demokratických právních států obecně vzato platí i zjištění, že s přibývajícím množstvím právních předpisů klesá právní jistota a stát je stále méně schopen zajistit svým občanům požadované bezpečí před menšími i většími zločiny. Za takových okolností se demokratický právní stát může stát pouhou fasádou a jednoho dne se zhroutit.

- Co nám bude platné, že demokratický právní stát vytvořil umělou konstrukci sociálního státu a provádí rafinovanou kulturní politiku, když se základy demokratického právního státu rozpadají a on již není nadále schopen zajistit občanům bezpečnost? Proto je tak důležité, aby se stát zbavil všech úloh, které by lépe zajistily obce nebo soukromý sektor. A je lhostejné, zda je to proto, že jsou blížeji občanům a tím i jejich problémům, nebo proto, že na rozdíl od státu jsou na volném trhu vystaveny konkurenci.

- S výjimkou Velké Británie a Nového Zélandu se ve všech právních státech prosadil koncept, ve kterém je základem zákonodárství ústava, kde je vedle základních práv občanů zakotveno i uspořádání státu. Pokud se soubor úkolů, které připadnou státu, zredukuje na udržování demokratického právního státu a zahraniční politiku, je možné vytvořit ústavu krátkou a lehce srozumitelnou. Výhodou je, že se občané mohou ústavou zabývat a poznat ji. Většina ústav je však příliš obsáhlá a těžko srozumitelná. Čas od času se pak dovídáme, že vlastní ústavu neznají ani ti, kteří jsou zodpovědní za zákonodárství, a měli by ji tedy znát už na základě svého úřadu; příkladem za všechny jsou poslanci parlamentu. Požadavek na zákonodárce psát úsporně a srozumitelně by se měl týkat i těch zákonů, s kterými nejčastěji v průběhu svého života přijde do styku obyčejný člověk.

- Pokud stát na jednu stranu vychází z toho, že povinností občana je znát ústavu a zákony, měl by se na druhou stranu postarat o to, aby byli občané co nejlépe informování o aktuálním stavu zákonodárství. Není snad úkolem státu postarat se o to, aby v rámci povinné školní docházky byla zavedena i výuka práva? Nemá snad stát povinnost věnovat každému občanovi sbírku zákonů, v níž jsou vedle ústavy obsaženy ty nejdůležitější zákony s komentářem, tak aby se občan mohl vhodně orientovat v demokratickém právním státě a byl informován o svých právech a povinnostech? – jako např. každororočně vydávaná švýcarská brožurka The Swiss Confederation - a brief guide.

- Řadu zákonů samozřejmě občan k běžnému životu nepotřebuje, přesto jsou však nutné, protože např. chrání konzumenta nebo životní prostředí před výrobky, které jsou škodlivé. Tyto předpisy jsou zaměřené především na průmyslové a zemědělské firmy nebo na sektor služeb. Obzvláště pro malé podniky představuje množství rozdílných předpisů velkou zátěž. Právě tyto malé firmy však z důvodů zaměstnanosti a inovací tvoří velmi důležitou část národního hospodářství. Vedle vysokých daní, komplikovaných daňových a sociálních zákonů patří stále rostoucí počet předpisů k důvodům, proč podniky ani nejsou zakládány nebo velmi rychle zkrachují. Jelikož veřejná moc, ať už jde o stát, nebo o obce, přijímá od firem přímé i nepřímé daně, poplatky a sociální příspěvky, je nutné, aby byla zákonem stanovena povinnost veřejné moci poskytovat podnikům bezplatné poradenství. Rozporné předpisy by měly být vykládány ve prospěch podniku, respektive daňového poplatníka. Pouze v tomto případě budou stát a obce občanům sloužit, a ne je okrádat. Za rozporné zákony je zodpovědný stát, který je vytvořil, a nikoliv daňový poplatník.

- Vedle národní produkce státních zákonů ovlivňují občana i zahraniční předpisy, jejichž enormní nárůst v posledních desetiletích vychází z bilaterálních dohod mezi státy nebo z případného členství v regionálních organizacích, jako je EU a světových organizací, jako je OSN. Zákonodárci každého státu se musí touto velmi obsáhlou právní oblastí intenzivně zabývat a kontrolovat, zda je možné použít mezinárodní předpisy i v národním kontextu, a pokud ano, najít způsob jak to učinit. Každý, kdo se touto oblastí práva zabývá, ví, že tento úkol je obvykle nad síly národních zákonodárců a že uvádění mezinárodního práva do praxe není dostatečné; často vznikají i rozpory s platným právem.

- Jak by měla vypadat reforma zákonodárství, aby se tento proces velmi důležitý pro právní stát opět podařilo přiblížit ústavním zásadám, na nichž spočívají všechny demokratické právní státy? Hlavní je, aby se stát soustředil na svou nejdůležitější úlohu - udržování právního státu - a postupně odevzdal funkce, které na něj byly převedeny za poslední dvě staletí nacionalistickou a socialistickou ideologií. Přesunutí těchto úloh na soukromou sféru nebo na obce by umožnilo omezit početné a obsáhlé zákony a nařízení pouze na rámcová díla, pokud by jich vůbec bylo třeba. Např. v sociální oblasti jsou obce mnohem blíže problému, který mohou rozpoznat dříve a poté rychleji vyřešit, bez mohutné byrokracie a početných předpisů. Na státní úrovni je často nutné vytvářet komplikované zákony a předpisy, protože se musejí zohlednit všechny možné speciální případy, které jsou však pro většinu obcí bezvýznamné, a pokud se zde objeví, mohly by být vyřešeny bez pomoci byrokracie, aniž by tím byl vytvořen precedens pro jiné obce.

- Ústavně zakotvené „sebeomezení“ státu by politikům jednotlivých stran ztížilo a v mnoha případech i zabránilo kupovat si hlasy voličů pro příští volby různými sliby. I pokud odhlédneme od záplavy zákonů, která při tom vznikne, jsou takové sliby obvykle spojeny s vysokými náklady. Jsou slibovány miliardy na udržení starého průmyslu a další miliardy k vytvoření průmyslu nového. Vymáhání miliard od nebohých daňových poplatníků a jejich rozdělování mezi hrstku privilegovaných je byrokratický proces, který sám pohltí část peněz. Pro investora je i ve vlastním oboru složité zhodnotit úspěch svých investic z dlouhodobého hlediska. Politici a byrokraté nejsou podnikateli, a proto zpravidla nejsou schopni posoudit, zda miliardami daňových poplatníků nakrmené podniky jsou trvale schopny přežít nebo ne. Proto dochází při rozdělování miliard, které zbudou po odečtení tučných správních nákladů, k takovým ztrátám. Jelikož daňové miliardy vydělaly tvrdou prací úspěšné firmy a osoby, je celý proces fakticky zaměřen na ničení peněz, které jsou odčerpávány ze zdravé části národního hospodářství. Tím je zdravá část hospodářství oslabena, méně se investuje a úspěšné firmy a osoby odcházejí pryč. Na konci tohoto procesu zůstávají pouze politici, byrokraté a nezaměstnaní a stát se rozpadá.

Na konci knihy je ucelený návrh ústavy moderního státu a tak samotný její formát a členění je blízké knize „Úsvit“ od ekonoma Pavla Kohouta. Zavěrem tak lze souhlasit s deklarovaným doporučením, že s touto knihou, by se tedy měli seznámit nejen politikové a ekonomové či studenti těchto a blízkých oborů, ale také všichni co mají zájem o veřejné dění.

Čtete na podobné téma:

Recenze: Hans-Adam II. Liechtenstein: „Stát ve třetím tisíciletí“ (Petr Mach)

Představuje monarchie ideální stát třetího tisíciletí? (Fragmenty)

Autor: Josef Zbořil | středa 20.3.2013 20:09 | karma článku: 15.80 | přečteno: 732x

Další články blogera

Josef Zbořil

Recenze knihy Dominika Stroukala „Zvířátkování“

Ekonom Dominik Stroukal je také spoluautorem knížečky Zvířátkování z roku 1998, ve které dle abecedy skládá rýmovačky na zvířátka.

15.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 74 | Diskuse

Josef Zbořil

Místo burky pro ženy chtějme zahalovací brýle VR pro muslimy "Halal Vision PBUH"

Brýle virtuální reality "Halal Vision PBUH" by mohl být název produktu nebo služby spojené s muslimskou kulturou a tradicemi, které by skutečně věřící muslimové měli nosit,aby byli věrni, jak svému svědomí, tak i toleranci Západu.

29.2.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.58 | Přečteno: 288 | Diskuse

Josef Zbořil

Politické strany nemají možnost plné kontroly voleb - po 10 letech díra z 0,125% na 10%

Politické strany a hnutí mají ze zákona možnost kontroly řádného průběhu voleb pomocí delegování členů do volebních okrskových komisí v ČR. Již v 10/2013 jsem upozorňoval, že v zahraničí volí cca 0,125% voličů bez jejich kontroly.

15.2.2024 v 6:15 | Karma článku: 21.12 | Přečteno: 439 | Diskuse

Josef Zbořil

ESG správně vidí PŘÍRODU,SPOLEČNOST a OBČANSTVÍ jako vyčerpatelná DATA,ne jako WIFI zdarma

V lednu 2008 představil Klaus Schwab svoji vizi v eseji „Globální firemní občanství: Spolupráce s vládami a občanskou společností“, na kterou také v současné době navazují konkretizované požadavky fenoménu ESG.

31.1.2024 v 6:00 | Karma článku: 6.81 | Přečteno: 163 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 10.35 | Přečteno: 241 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 14.05 | Přečteno: 218 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 29.04 | Přečteno: 623 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.27 | Přečteno: 529 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.93 | Přečteno: 472 | Diskuse
Počet článků 278 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1784

Ing. Josef Zbořil, Ph.D. (1979, Prostějov) je moravský technický manažer v železničním průmyslu, bývalý olomoucký krajský předseda Strany svobodných občanů, zakladatel občanského hnutí ESG participace KYBER-OBČANÉ a představitel kybernetického občanského humanismu.

Popularizuje odkaz osvětových uměleckých snah z přelomu 19. a 20. století českého loutkářství s heslem "Vychovávej loutkou, ne loutky"  na webu loutkoherna.cz.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...